ŁOWIENIE W BARDZO PŁYTKICH WODACH

Bardzo charakterystyczny typ łowisk na wyspach Brytyjskich w Hiszpanii , Włoszech i Portugalii. Występują też takie łowiska w Polsce, mało tego rozgrywane są na nich zawody wędkarskie . Aby przybliżyć koleżankom i kolegom specyfikę połowu na takich zbiornikach , przytoczę pewną opowieść z mojego wędkarskiego i zawodniczego życia. Nie dla żartu ktoś określił mnie jako osobę , która w,, kałuży złowi rybę”.

Kamila Justa – Kowalska jako zawodniczka klubu , w którym startowaliśmy przyszła ze swoim tatą  na pomost wyważać zestawy. Byłem tam wcześniej przed nimi i właśnie sprzątałem po sobie. Zapytali – jak ja tu wyważałem zestawy , skoro woda ma 30 cm głębokości i widać piasek ??? Odparłem , że bez problemu i jak bym miał więcej czasu to i ryb bym połowił. Zaśmiali się oboje . W końcu nie wytrzymałem i zaproponowałem zakład – nie będę się rozpisywał o co. Poszedłem po garść zanęty z treningu i kilkanaście ochotek.  Cały pokaz trwał nie więcej niż 10 minut gdy na haku miałem pierwszego jazia 12 cm a za chwilkę okonia 10 cm. Za 10 minut tata Kamili przyszedł do DZIADKA z tacą i ściereczką przewieszoną przez rękę . Jak wytrawny kelner podał DZIADKOWI wygraną. Teraz do rzeczy . Dla czego złowiłem te ryby ???

Płytkie wody wymagają w większości przypadków specyficznego łowienia. Po pierwsze ryby na takich łowiskach bardzo rzadko podchodzą bliżej brzegu , po drugie ze względu na małą głębokość (widoczność pod wodą) są bardzo ostrożne i płochliwe. Zestawy przygotowywane na takie łowisko powinny być zawsze wykonane na długość najdłuższego topa jaki posiadamy. Spławiki powinny być o mocnej konstrukcji . Zwłaszcza antenki i dolniki powinny być z włókna szklanego lub karbofibreksu , ostateczność węgiel . Wybieramy modele spławików o małej długości całkowitej. Antenki z plastiku stosujemy do przynęt większych jak kukurydza, kilka białych robaków  lub pęczek dżdżownicy kalifornijskiej. Antenki szklane stosujemy przy połowie drobnicy lub na pinkę i ochotkę. Żyłki dobieramy do wielkości poławianych ryb a haczyki do przynęt jakimi będziemy łowili na danym zbiorniku. Teraz kilka informacji , dla czego takie spławiki a nie inne. O tusz pierwsza przyczyna to waleczne duże ryby , a kolejna to bardzo częste wplątanie się spławika podczas podbierania w siatkę matni podbieraka (gdzie narażony jest na zniszczenie).

6 Na zdjęciu widać jak blisko podbieraka jest spławik.

Skoro przygotowaliśmy się technicznie to teraz coś o nęceniu. Zawsze wybieramy taką opcję nęcenia , abyśmy nie musieli często donęcać (gdyż na płytkiej wodzie to płoszy ryby), wskazane jest nęcenie z kubka i procy do robaków. Na takich wodach plac nęcenia powinien być większy i mieścić się w okręgu o średnicy 1 metra.

Zestawy budujemy z obciążeniem jedno punktowym do łowienia z głębokiego opadu ( ciężarek wówczas mamy prawie przy samym dolniku spławika). Kolejny sposób to obciążenie trzypunktowe , rozłożone na całej długości żyłki do łowienia z opadu oraz dna. Poniższe diagramy ułatwią wam prawidłowe dostosowanie się do takich łowisk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Teraz o technice łowienia . Pierwszy sposób to łowienie z daleko wyrzuconym zestawem przed szczytówkę i tam też położenie zanęty . Inny sposób już wcześniej opisywany to łowienie z zanętą położoną na wprost naszego stanowiska a szczytówką przesuniętą maksymalnie w bok. Wszystko to czynimy by ryby pod woda nie widziały cienia wędki nad swoimi grzbietami. Bardzo dobre jest łowienie na właśnie takich łowiskach długimi batami 8 -9 -10 metrów. Widziałem zawody , gdzie dwóch zawodników łowiących batami 10 metrowymi  ,na stawie o głębokości wody 80 centymetrów wygrało z wszystkimi pozostałymi łowiącymi tyczkami. W każdej metodzie jest jakaś piekielna siła , która czyni wędkarstwo takim pięknym i różnorodnym. Na koniec dodam , że angielscy wędkarze nie nadaremnie łowią na 16 metrowe tyczki. Raz , ze zmusza ich do tego rodzaj łowisk a dwa płochliwość ryb.

Pozdrawiam DZIADEK

8 myśli nt. „ŁOWIENIE W BARDZO PŁYTKICH WODACH

  1. Witam, mam pytanie odnośnie rozmieszczenia śrucin. Co ile i jakie rozmiary? Załóżmy, że woda ma 1 metr. Ryby występujące głównie leszcz, płoć i karpik. Pozdrawiam 🙂

    Polubienie

    • Zakładając , że mamy przypon 20 centymetrów a spławik od końca dolnika do końca balsy ma 10 centymetrów to trzy śruciny od najmniejszej przy pętelce przyponowej do największej przy dolniku spławika powinny być oddalone co 35 centymetrów. Ich wielkość (rozmiar ) uzależniony jest od wielkości (gramatury) spławika.
      Pozdrawiam DZIADEK

      Polubienie

  2. Co 35 cm? 20 cm przypon + 35 +35+35+ 10 cm dolnik = 135 cm. A a wode mamy 1m. Lowimy na styk lub z dna. Nie wiem czy dobrze mowie. Pozdrawiam 🙂 ale dziękuję za odpowiedz juz mi to troche naswietlilo sytuacje.

    Polubienie

Dodaj komentarz